Start | Wiadomości | Polecane imprezy - zobacz więcej | Bieszczady. Targi koni, inauguracja Solińskiego Lata

Bieszczady. Targi koni, inauguracja Solińskiego Lata

Rozmiar czcionki: Decrease font Enlarge font
image Andrzej Piaseczny, ambasador kampanii / fot. archiwum

Już niedługo, 6 lipca w Polańczyku, podczas Inauguracji Solińskiego Lata 2014 wystąpi Andrzej Piaseczny. Koncerty artysty na obszarach Natura 2000 to tylko jedna z atrakcji, jakie przygotowali organizatorzy kampanii „Poznaj swoją Naturę”. Spotkania i imprezy lokalne, które mają ma celu edukację na temat chronionych obszarów, potrwają do września 2014. Pierwsze spotkanie w województwie podkarpackim odbędzie się 5 lipca podczas Targów Końskich w Lutowiskach.

Głównym celem kampanii „Poznaj swoją Naturę”, której inicjatorem jest Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, jest podniesienie świadomości społeczeństwa polskiego związanej z ochroną środowiska na obszarach Natura 2000. Piękno przyrody tych obszarów jest dobrem wspólnym, z którego wszyscy korzystamy i wszyscy powinniśmy o nie dbać. Marzymy o czystych lasach, górach, łąkach, jeziorach, a nie zawsze pamiętamy, że żyje tam wiele unikatowych gatunków zwierząt. Nie tylko żubr, ryś czy niedźwiedź, ale także rzadki orzeł przedni czy puszczyk uralski.

„Dziś każdy poszukuje wyciszenia, odpoczynku, chwili skupienia - takie możliwości dają nam obszary Natura 2000. Często nie zdajemy sobie sprawy z tego, że są to tereny w naszym sąsiedztwie, rodzinne okolice czy przystanie urlopowe, z których korzystamy od lat: Bieszczady czy Puszcza Białowieska. Wiele z nich, to jednak miejsca nam zupełnie nieznane, jak np. Murawy w Haćkach” – mówi Michał Kiełsznia, Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska.

Projekt ma również pokazać korzyści płynące z włączenia terenów do Europejskiej Sieci Ekologicznej. Dlatego organizatorzy zaplanowali działania informacyjne skierowane także bezpośrednio

do mieszkańców chronionych obszarów. W wybranych miejscowościach, należących do obszarów Natura 2000, zaplanowano 15 spotkań informacyjnych oraz 5 imprez lokalnych, podczas których

z koncertem wystąpi Ambasador kampanii – Andrzej Piaseczny.

Pierwsze spotkanie w województwie podkarpackim odbędzie się już 5 lipca podczas Targów Końskich w Lutowiskach. Natomiast dzień później (6 lipca) podczas Inauguracji Solińskiego Lata 2014

w Polańczyku będzie można usłyszeć na żywo m.in. utwór „Na Lata” promujący kampanię.

„Ta kampania to mój wkład w zachowanie tego, co mamy najcenniejsze, naszego dziedzictwa przyrodniczego. Dla nas i dla przyszłych pokoleń. Ludzie mówią, że natura jest królestwem ciszy. Dla mnie to ogrom dźwięków. Najpiękniejsza muzyka świata” – mówi Andrzej Piaseczny.

Obszar 5 – Bieszczady

spotkania lokalne          Targi Końskie - Lutowiska    5 lipca

   Lato w Czarnej – Gmina Czarna       2 sierpnia

   Agrobieszczady - Lesko        3 sierpnia

impreza lokalna Inauguracja Solińskiego Lata 2014  - Polańczyk      6 lipca

 

Szansą na zapoznanie się z pięknem przyrody chronionych obszarów będą także konkursy i wystawy fotograficzne. Podczas imprezy w Polańczyku będzie okazja, aby poznać regionalne rękodzieła

i przysmaki. Wśród wystawianych produktów pojawią się:

• Dżemy bieszczadzkie, syropy, soki, marynaty (zgłaszająca: Jadwiga Sauter - Lutowiska)

• Kozie sery (zgłaszający: firma Kozi Wypas, Michał Dybowski - Lutowiska)

• Pierogi razowe z kaszą gryczaną, knysz, korczun (zgłaszająca: Agata Rodzynek - Skorodne)

• Miody (zgłaszający: Piotr Wojtanowski - Bereźnica Wyżna)

• Proziaki, zupa Wilcze Jadło, pierogi pieczone ruskie, sernik (zgłaszający: Koło Gospodyń Wiejskich Wołkowyja - Wołkowyja)

• Sery twarogowe, chleb swojski, masło, śmietana (zgłaszająca: Anna Suchowiecka - Rybne)

• Karpacka biżuteria koralikowa (zgłaszająca: Ewelina Matusiak-Wyderka - Wola Sękowa)

• Ikony (zgłaszająca: Jadwiga Denisiuk, Pracownia i Galeria ikon "Veraikon" - Cisna)

Podczas każdego wydarzenia przy stoiskach kampanii „Poznaj swoją Naturę” udzielane będą informacje o obszarach Natura 2000 oraz o samym projekcie. Przygotowano także specjalne atrakcje multimedialne, również dla dzieci. Wszyscy biorący udział w konkursach otrzymają gadżety kampanii.

Celem wydarzeń jest promowanie sieci Natura 2000 jako dodatkowych możliwości dla gminy i jej mieszkańców.

 „Gminy już dzisiaj doceniają potencjał sieci, który stał się dla nich motorem rozwoju. Powstają programy poprawiające stan infrastruktury takie jak: kanalizacja, drogi, ścieżki rowerowe, dzięki czemu wzrasta zainteresowanie danym regionem wśród turystów i inwestorów. Nowe inwestycje

zaś oznaczają nowe miejsca pracy dla społeczności lokalnej. Z faktu gospodarowania na chronionych obszarach korzystają także rolnicy” – wyjaśnia Kiełsznia.

  • email Prześlij znajomemu
  • print Wersja do druku
  • Plain text Czysty tekst
Get Adobe Flash player
Tagi
Dla tego artykułu nie określono tagów
Nasz Rzeszów © 2006-2008. Wszelkie prawa zastrzeżone.