Start | Wiadomości | Region - zobacz więcej | Podkarpackie. Szczęśliwy narząd, szczęśliwy człowiek

Podkarpackie. Szczęśliwy narząd, szczęśliwy człowiek

Rozmiar czcionki: Decrease font Enlarge font
image Fot. Archiwum

Ponad 1000 mieszkańców regionu wypełniło testy dotyczące ich… wątrób.

Test zawiera pytania odnośnie nawyków żywieniowych, ilości spożywanego alkoholu, przyjmowania leków oraz ewentualnych chorób, czyli tych czynników, które potencjalnie mogą mieć wpływ na kondycję naszej wątroby. Na zakończenie testu pojawia się podsumowanie oceniające potencjalne zagrożenia dla wątroby. Można się z niego dowiedzieć, czy warto poświęcić jej więcej uwagi. Skorzystanie z narzędzia jest bezpłatne.


Jak pokazują wyniki, niestety ponad 65% Polaków spożywa desery, ciasta i słodzone napoje kilka razy w tygodniu. Poświęcamy przy tym bardzo mało czasu na aktywność fizyczną. Prawie 50% ankietowanych odpowiedziało, że sport zajmuje im mniej niż godzinę tygodniowo. Więcej niż trzy godziny w tygodniu na ruch, poświęca zaledwie 1 na 4 osoby.


„Wyniki testu pokazują, że Polacy nie przywiązują dużej wagi do dbania o swoją wątrobę. Mało czasu przeznaczają na ruch, mają niewłaściwe nawyki żywieniowe, piją dużo alkoholu. Prawie 15% ankietowanych codziennie wypija więcej niż 2 kufle piwa lub 2/3 butelki wina. Raz na tydzień taką ilość alkoholu spożywa ¼ ankietowanych. Nawyki te zdecydowanie wymagają zmiany. Według światowych danych, alkohol jest piątą przyczyną niepełnosprawności i zgonów” – komentuje psychodietetyk Elżbieta Lange, ekspert kampanii „Szczęśliwa wątroba, szczęśliwy Ty”.


Istnieje wiele metod, które pomogą zadbać o naszą wątrobę. Na początek należy ograniczyć spożywanie alkoholu. Jego nadmierna ilość jest jedną z najczęstszych przyczyn chorób wątroby. Ogromne znaczenie ma również dieta, warto zatem wprowadzić do niej produkty takie jak buraki, jarmuż, awokado oraz kurkuma. Nie wolno zapomnieć także o aktywności fizycznej, której pozytywne skutki dotyczą zdrowia nie tylko wątroby, ale i całego organizmu. Światowa Organizacja Zdrowia rekomenduje, ile czasu konkretne grupy wiekowe powinny poświęcać na ćwiczenia, w celu prewencji przewlekłych chorób niezakaźnych - np. dla grupy 18-64 lata jest to min. 150 minut umiarkowanej aerobowej aktywności fizycznej w tygodniu. Więcej danych na ten temat znajduje się na stronie kampanii www.szczesliwawatroba.pl.

 

  • email Prześlij znajomemu
  • print Wersja do druku
  • Plain text Czysty tekst
Get Adobe Flash player
Tagi
Dla tego artykułu nie określono tagów
Nasz Rzeszów © 2006-2008. Wszelkie prawa zastrzeżone.